بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ahad, 25 September 2011

Praktikal

Dah 3 bulan dah rupanya. Rasa macam baru je lagi dok menggelabah post kat facebook pasal salah tarikh daftar praktikal tu. Tup tap tinggal lagi sebulan setengah je rupenya aku kat sana. Entah apa yang aku belajar, entah apa yang aku dapat aku pon tatau la. Sebab praktikal sorang sorang je kan kat situ maka tatau apa yang aku buat selama ni sejajar dengan yang sepatutnya atau tidak. Hurm.

 

Hari tu pergi Shah Alam sebab nak jumpa advisor. Bertuah la jugak agaknya aku ni walaupun praktikal sorang sorang je kat Selayang tu tapi partner aku yang dapat sama advisor ni kebetulan praktikal kat bank rakyat jugak tapi cawangan Shah Alam. Macam best lah jugak kan dapat jumpa orang yang praktikal bawah satu bank yang sama ngan kite walaupun berbeza cawangan. At least, paham la camne kerja, environment, transaksi etc masing masing kan. Lepas tu baru tahu kat tempat dia rupanya ada lagi budak praktikal lain. Takpelah. Rezeki dia.

 

Tapi one thing la yang buat aku rasa macam sedikit tersentap, dia ada jadual praktikal. Something like macam minggu ni apa yang dia akan buat, minggu depan ape plak – in detail dari mula praktikal sampailah habis. Dalam bahasa lebih mudah, ada nampak la apa yang dia buat & belajar masa praktikal kat situ. Aku? Terbiar. Sepatutnya aku pun ada benda yang sama macam yang dia ada tapi dah ditakdirkan dapat supervisor yang macam tu, mungkin aku harus redha dan tabah je la. Lagipun tinggal berapa minggu je lagi. Aku memang dibiarkan hidup berdikari dan sendiri walaupun aku tahu jadual praktikal aku memang ada dalam pending job list encik supervisor. Dan terus dibiarkan pending sehingga lah kini. Jadual bertukar unit pun aku hafal sendiri. Tak pernah dapat briefing in words kat unit ni buat apa, unit tu buat apa. Just tahu & faham sendiri from my own observation je. Kalau salah aku faham, maka salah lah aku. Nak bercakap banyak, nak bertanya bagai tak reti. Pulak, supervisor aku gile gile. Hah. Memang. Kadang kadang aku pon leh jadi gile.

 

Bila tinggal lagi 8 minggu je dah nak habis praktikal dah mula dah rasa tiba di penghujungnya. Luckily cause I’ve been practical here. Walaupun selalu dibuli, dikutuk, diperli & jarang dipuji tapi harapnya aku terimalah semua ni sebagai satu perjalanan pengalaman kedewasaan. Aku dah malas dah nak gado gado ngan encik Supervisor. Aku dah malas dah nak menjawab dengan orang orang yang asyik nak cari pasal, mengutuk bagai. Sebab orang yang paling muda memang selalu rasa macam ni.

 

Haih. Setiap kali berakhirnya hujung minggu mula terasa sedih berjumpa Isnin. Sebab tatau apa yang akan orang cakap pasal kita, apa yang akan menyakitkan hati kita, everyday makes me feel down. Tapi rasa tak layak pun nak kata macam ni sebab gambarannya hidup aku jauh lebih senang dari apa yang orang lain lalui masa dorang praktikal. Dasar manusia tak sedar diuntung. Kan?

 

Takpelah. Tabah je la.

 

 

Notakaki: Lepas ni nak kena sibuk dengan project paper pulak. Ibarat weekdays di Selayang, weekend di Shah Alam. Harap tabah lah ye. Dan semoga idea pun tak kuncup lah ye.

Tiada ulasan: