بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Jumaat, 29 Julai 2011

“Saya rindu la kat ayah saya…”

Kata aku spontan di suatu petang ketika sedang sibuk menyusun fail. Entah macam mana kata kata itu boleh terluah. Dan ya, kuat. Sejak aku kerja, baru sekali aku sempat bertemu abah. Allah, teruk betul anak abah yang sorang ni ye? Dan sekarang dah masuk minggu ke empat dah pun. Aku punya rindu jangan tanya. Dah sampai resah bercampur moody. Tatau la sejak bila aku jadi camni. Memang paling lama pun 2 minggu je aku tahan tak nampak abah. Kalau lama sangat tak jumpa memang aku rasa nak mengamuk. Tambah pulak bila masa tu aku dah tergedik gedik nak jumpa abah tibatiba macik buat hal. Memang sengaja bagi hati panas. Serius.

 

Dan kata kata yang spontan itu tadi didengari jelas oleh kak Ya. Staff yang aku dok menumpang meja dari hari pertama hinggalah ke minggu ke enam nanti. InsyaAllah. Hubungan kami rapat, macam ibu dan anak rasanya. Dia orang pertama yang tahu mak telah tiada. Dan dia juga tahu abah kahwin lain. Susah sebenarnya aku nak mengimbas kenangan dengan orang yang baru aku kenal. Mungkin sebab dia berperwatakan seorang ibu, buat aku rasa senang berkongsi rasa. Kak Ya seorang senior, usia dah 51 tahun.

 

Terus Kak Ya kata, “balik lah rumah minggu ni. Jumpa ayah.”

Aku balas dengan senyuman kelat.

 

Rumah aku tu bukan ade sape pon melainkan abang aku. Punya lah susah kan nak jumpa ayah kandung. Nak jumpa kena buat buat ada event atau gedik gedik nak mintak tolong. Tu je la taktik aku dari dulu. Dapat jumpa 5 minit duduk dalam kereta pun dah rasa happy sangat dah. Apatah lagi kalau duduk semeja makan bersama. Hampir 3 minggu cousin aku mc, abah tatau pun camne aku pegi keje. Aku tabah je hati. Sayang nak mengeluh takut takut segala amal langsung tak dikira. Kan rugi tuuu.

 

“Susah nak jumpa ayah saya kak Ya…tapi saya rindu lah kat dia…” Aku senyum kelat kuasa dua.

“I tau kalau kat tempat you, you mesti sunyi. Mak dah la takde. Dah lama pulak tu. Ayah pun u susah nak jumpa. Sebab I ni ibu, ada anak2. I tau anak2 perlukan parents untuk share, mcm I dgn anak perempuan I. Kitorang rapat sangat. I rasa you dengan mak you pun mesti macam tu dulu..”

Aku senyum kelat kuasa tiga tambah sikit takungan air mata.

 

Tak terbalas rasanya kata kata itu. Memang, aku bukan sekadar dah lupa tapi aku lebih kepada tak tahu apa perasaannya memiliki ibu dalam usia sekarang. Memang aku tak rasa dan takkan rasa dah. Sebab tu aku hanya mampu cuba nak menghargai abah. Sebab hanya dia yang tinggal. Yang jasadnya masih kelihatan, yang suaranya masih kedengaran, yang memori bersamanya masih boleh ditambah tambah.

 

Kak Ya selalu cakap,

“You bila raya mesti sedih kan. Macam mana lah you survive…”

Bila dia kata macam tu aku mampu sengih je.

 

Sebab aku tahu kak Ya ibu penyayang. Bila dia tengok aku mungkin dia teringat apa jadi kat anak2 dia bila dia dah takde nanti. Setiap hari kak Ya akan call anak2 dia walaupun yang bongsu dah berusia 23 tahun. Kak Ya akan call anak perempuan tunggal nya setiap hari bila ada kelapangan. Kak Ya kata, aku macam anak dia. Rapat dengan insan yang bergelar bonda. Dan tak sosial sangat. (haaa bab tak sosial tu aku cam tekijut sikit..mane dia dapat info tuu?) Haih. Setiap kali dengar kak Ya cakap, mesti rasa macam sebak semacam.

 

Lama dah aku tak dengar orang cakap kat aku macam tu.

 

“hidup aku sunyi.”

 

tabah je la.

 

notakaki: aku dah kat rumah dah ni. dan lagi bertambah tambah sunyi. bukan ade encik abah pong. cik hati, jangan nak hati tisu sangat ye.

3 ulasan:

zyra j berkata...

encik abah pergi mne? :(

Tulip Chantek berkata...

encik abah kan dok umah lain :(

ps: tapi tadi dah dapat jumpa :) tapi kejap je la.

Anonymous berkata...

When will you post again ? Been looking forward to this !