بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Khamis, 16 Jun 2011

512

Dia seorang kenalan yang saya suka sangat sangat. Saya admire dia dari tahun 2009 sampai lah ke hari ini, masih sama. Dia mungkin tahu, tapi buat buat tak tahu. Tak mengapa. Itu lebih baik. Tetapi saya tahu, dia telah menghargai saya dengan cukup baik sebagai seorang kenalan, menjaga batas pergaulan dengan sebaiknya, membantu bila diperlukan, meluangkan masa untuk mendengar bila saya ditimpa musibah. cuma saya, gedik terlebih. maafkan lah saya.


saya mengenalinya secara kebetulan. melalui seorang teman. kami bukan diperkenalkan atau berkenalan, tapi menyedari kewujudan masing masing setelah beberapa kali terserempak. wahhh ayat nak ala karangan spm la pulak. kali pertama saya menyedari kewujudannya, ketika saya melihat senyumannya yang ditujukan kepada saya. senyuman yang menunjukkan bahawa dia telah menyedari kehadiran saya melalui temannya. dan saya menyambutnya dengan rasa terkejut. sejak itu dia sering senyum pabila kami berhadapan tetapi saya jarang sekali membalasnya. sebab hati saya dah membalasnya awal2. hihi.


perkenalan saya dengan dia, tiada rasminya. terserempak sekali sekala dan dia sering melemparkan senyuman manisnya. sekadar menunjukkan mesra. kami tidak pernah berbual apabila berjumpa cuma kadang2 bertegur sapa. itu sahaja. akhlaknya baik. dan saya pasti ramai muslimah di luar sana yang mahu mendampinginya. kenapalah ketika dia ada di hadapan mata dulu saya gedik sangat?


saya mengenalinya dari seorang yang biasa biasa sehingga lah dia menjadikan dirinya semakin luar biasa. kami banyak berhubungan melalui sms dan ym. itu pun sangat lah kadang kadang. dia selalu sibuk dan saya sendiri berasa segan untuk memulakan bicara sekiranya tiada isu untuk dibangkitkan. saya mengkaguminya. dia pernah berkata kepada saya, saya masih belum mengenali dirinya dengan lebih dekat. masih banyak yang saya tidak tahu tentang dirinya. benarlah. kerana sehingga kini saya masih nampak yang baik baik sahaja tentang dirinya. dan saya tidak pernah terfikir bahawa kebaikan dirinya adalah suatu kepura-puraan. cuma benar kata dia, saya belum mengenalinya secara dekat. tapi cukuplah bagi saya untuk menyedari dan mengkagumi sifat sifat baik yang ada pada dirinya agar saya belajar sesuatu yang baik dari kebaikan dirinya. kan?


Sudah lama saya tidak menghubunginya. Dan begitu juga dia. Blognya juga sudah lama menyepi. Ke mana kah dia? Saya terasa rindu mahu membaca cerita cerita dia, kata kata nasihat dia. dan kata kata dia yang selalu menggamit ingatan saya, "teruskan istiqamah"


ya. teruskan istiqamah menuju kebaikan dalam hidup yang dikelilingi dosa. teruskan istiqamah dalam mencari redha Ilahi, dalam memperbaiki kelemahan diri. Saya telah lama lalai. Kata nasihatnya ringkas dan mudah, tapi cukup untuk membuatkan saya kembali mengingati Yang Maha Esa. Semoga Allah selalu meredhai dan merahmati dirinya dalam perjuangannya di bumi Allah ini. Dan semoga dia juga, teruskan istiqamah. InsyaAllah.

3 ulasan:

zyra j berkata...

woott siapakah? :D

l t t l g j h ; berkata...

kak, nk reply msg ko kt blog aku. mana shoutbox ko???? tpakse reply kt sini haha.

border tu kt yg customize2 design tu x silap aku aku pilih xnk border. ce ko tgk. buleh rasenye..

Tulip Chantek berkata...

zyra: seseorang yang aku kagumi :)

lttlgjh: haha. malas lah nak letak shoutbox tuh. (padahal tak reti. hoho) oh aku dah try dah tapi tak leh la. gamba kat blog aku ni still ade border. menyampah betul. guna tutorial pun tak jadi. wuwuwu :(