بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Jumaat, 7 Januari 2011

Takut Pensyarah

Betul lah. Dah berapa lama aku belajar kat sini, tak pernah lagi jumpa pensyarah yang buat aku rasa cuak gila sampai macam ni. Cuak sampai terus drop class die on the spot!

Macam lawak je kan. Dah part 5 kot. Dah jadi yang paling senior kat fakulti kot. Dah alah bisa tegal biasa kot. Konon je la tuh kan. Tapi hambik kau. Dapat pensyarah yang ni kecut terus.

Macam mana nak cite ntah?

Pagi hari yang hujan itu, aku dengan kawan aku datang lah kelas pensyarah ni. aku pakai baju kurung n kawan aku pakai jeans & t-shirt beserta kardigan. kelas dia start 8.30 maka jam 8.15 pagi kami pun tiba. ade beberapa orang classmates lagi kat luar. tapi malas plak nak lepak ngan dorang so kami pun masuk je la dengan confidennye sambil memberi salam. pensyarah tuh dah ade kat dalam. beserta rehal & alqurannya. trademark tuh ye. budak2 fakulti aku mesti kenal. ngeh3. dan sejurus je beliau terpandang kawan aku, (aku mase tuh tengah bukak pintu dan baru sebelah kaki je dalam kelas...tersentak jap) die terus sound.

"dah xde baju yang lebih labuh lagi ke?"

dengan suara garau yang kedengaran begitu menakutkan telinga bagi perjumpaan pertama. oh beliau tak jawab salam pun. dan beliau langsung tak pandang saya yang kat pintu ni. maka, kawan saya yang terkejut dengan situasi yang tibe2 ni hanya mampu terkaku kulat di situ tak tahu nak jawab apa.

"pergi cari baju lain yang lebih sopan. balik."

seraya mengalihkan pandangan dan meneruskan bacaan. tak izinkan masuk kelas die. blank terus. tuh belum lagi die sound aku yang tak pakai kad matrik ni. baik cepat2 blah kan. maka terkeluarnya kami dari kelas itu, terpacaklah pula sekumpulan classmates yang sedang lepak2 tadi.

"eh kenapa tak masuk?"

"kena halau."

pensyarah ini sangat pentingkan disiplin. dan semua muka terus cuak. yang pakai sandal tetiba nak labuhkan kain kot2 tetibe kena pakai kasut plak kan, yang pakai baju selain baju kurung (baju kebaya etc) menggelabah dah tak boleh ke pakai baju ade cutting, yang simpan kad metrik dalam purse macam aku nih dan2 buat magic muncul tali tetiba dan sepantas kilat sarung kat leher ataupun pinkan dengan brooch dan begitu begini lah. dan selepas buat persediaan yang ala2 segera ni, dorang pun masuklah dengan rasa ala2 confiden.

tetibe dengar suara garau tuh lagi. kuat kot...

sorang student laki keluar.

"nape lak nih?" tanya kami beramai2.

"kena halau."

sebab pakai jeans...ngaaaaa. menganga habis kau orang yang ade kat luar. aku & kawan aku yang mule2 tadi tuh pun tak habis blur lagi. maka terjadilah perbincangan sok sek sok sek antara mangsa2 pensyarah itu dan beberapa org lain yg sedang tergerun2 nak masuk kelas ke tak. dan sejenak orang sebelah yang tak kenallah siapa, course ape ke etc bertanya soalan subjek apakah kelas ini dan siapakah yang mengajar?

setelah diberitahu subjek apakah, dia tergelak.

"mesti pensyarah dot dot dot ni. semua orang kenal dia. dia memang garang. kalau boleh tuka kelas dia lebih baik tuka. tak kenal ke dia? yadda yadda."

ishh..garang camne? normal la tuh kot kadang2 dapat pensyarah garang2 ni. tak normal ke? dan memang benarlah tak kenal. mana pernah jumpa pensyarah straight gila macam ni. ke aku duduk kat gua? langsung tak tahu gosip2 panas sebegini? wuhuuu..penipuss kann..

maka perbincangan diteruskan dan semakin lama semakin ramai classmates yang kat luar. sebab hari tu khamis, ramai ladies yang tak pakai formal & for sure guys major pakai jeans laa kan? jadi dah tahu tak dapat masuk kitorang pun duduk je la kat luar discuss2. dan sepanjang hari tu memang topik pasal pensyarah ni la yang paling tip top. dan antara yang jadi sebutan,

~pensyarah ni very very punctual. start class on time dan habis kelas juga begitu. oleh itu, tepat jam 8.30 pagi dia terus lock pintu dan tiada siapa lagi dibenarkan masuk. hatta walau hanya ade seorang je pun pelajar dalam itu, who's ever late, no excuses for them. huuuu. dan pernah terjadi suatu ketika pada semester lepas (sebenarnya tak ingat dah pun...tp dah ungkit2 balik jadi ingat) kelas bel aku selalu menumpang kelas yang mane2 kosong. sebab subject tuh xde bilik yang specific jadi agak leceh la setiap kali kelas terpaksa ronda2 fakulti cari yang mana available. maka suatu hari itu kami menumpang kelas yang dimana selepas kelas yang kami tumpang itu adalah kelas pensyarah ini. tepat on time, pensyarah itu tanpa mengetuk pintu terus buka dan berkata, "times up. can u please leave now?" kelamkabut semuaorang kemas barang nak keluar. even my lecturer pun takut okay dengar suara dia yang bernada begitu serius itu. dan ketika kami tengah kelamkabut nak keluar pun beliau sempat lagi suruh kami bergerak pantas. wajah tanpa riak. suara tanpa nada. wuuu...takottt.

~kalau dah berada di dalam kelas beliau, wajiblah duduk tegak dan menguap adalah satu kesalahan besar! apatah lagi tersengguk kan? jangan ditanya apa akibatnya... dan jika beliau bertanya soalan, haruslah menjawab dengan kebijaksanaan bukannya jawapan main pakai hentam. kalau tidak, rasailah...macam kelas hari jumaat tadi, dorang kene baca notes selama 2 jam kott sebab jawapan tak memuaskan. gerun gila sampai tak angkat muka...keluar dari kelas je semua mula lah nak dok meroyan2 kan...

~dekan fakulti kami, adalah bekas pelajar pensyarah ini. dengar khabarnya, dekan pun tak berani dengan beliau. haa yang ni memang fakta paling tak boleh blah la kan. kalau dekan pun takut kami yang student apatah lagi. kalau student laki yang selamba2 tuh tetibe bertuka skema, student perempuan pulak jangan ditanya. hoooo

~dan macam2 lah cerita yang buat semua rasa kecut semacam je nak masuk belajar dengan pensyarah ini.

maka aku, sebagai salah seorang mangsa yang di sound direct pagi itu, terus mengadakan perbincangan kilat dengan group member - tukar group. tak sanggup. serius tak sanggup. dah lah cepat lemah semangat kalau kena2 marah ni. ni pulak dengan suara garau tanpa nada itu mahu sepanjang 2 jam dalam kelas dia otak mengecut sebab takut, bukan sebab nak terima ilmu. huuu...tokse gitu deh. belajar bukan 2 jam je. seminggu jumpa 2 kali itu dah jadi 4 jam. sebulan? satu semester? oh mahu beremosi tinggi lak jadi nantinye kann..dan kerana ketangkasan pemikiran seorang teman, teruslah dapat kami mengalihkan jadual dan bertukar group. sangat laju okay menaip masa tuh. sampai nak terketar2 dah sebab ramai2 berebut2 nak register kelas lain. dan Alhamdulillah ade rezeki kami, muat2 kami 3 orang je untuk masuk group lain. Lega.

Tapi kesian kat kawan2 lain. Susah nak tukar jadual sebab clash dengan subject lain. Tapi sampai ade lah jugak yang sanggup tukar jadual sampai terpaksa datang kelas petang jumaat demi tanak kelas pensyarah itu. yelah. kelas petang jumaat yang jam 3-5 tuh, siapa yang nak? tapi demi pensyarah itu, relakan aja. dan mujurlah, jadual aku tak effect sampai macam tuh. petang jumaat still takde kelas. Alhamdulillah. Masalah aku settle je dah sebenarnya, tapi saje nak cite panjang2 kan? huuuu

dan pendapat aku sendiri mengenai pensyarah itu, apa yang beliau tegur tu memang tak salah. dan memang betul pun. subjek yang dia ajar ni subjek untuk student2 final sem sebelum pergi practical training next semester. memang dah seharusnya lah proper attire. ade ke orang pegi opis pakai jeans (x kisah lah laki ke perempuan kan) atau kardigan selamba je? belajar dalam bidang professional tapi attire tak menunjukkan profesionalisme pun. lepas tuh tak punctual. kalau dah kerja nanti camne? xde disiplin? dan beliau sebagai orang yang memberi ilmu pasti la nak rasa suka pada orang yang menuntut ilmu. dan haruslah jugak beliau nak rasa selesa melihat pelajar berpakaian sopan mengikut sahsiah. ah rumuskan sendiri. dan barulah ilmu yang diberi itu menjadi berkat?

Namun aku dari sudut seorang pelajar iaitu orang yang menuntut ilmu pula, sangat lah berharap dapat belajar dengan rasa aman & tenang supaya keinginan untuk mencari ilmu itu semakin bertambah setiap kali bertemu dengan guru yang tanpa lelahnya sentiasa sudi berkongsi ilmu. ya. selama setahun setengah amik degree ni, memang rasa gembira dengan ilmu yang aku dapat walaupun bukanlah semua lecturer yang aku dapat tersangat best. kena marah, kena tegur, adatlah. dididik untuk menjadi yang benar. penting mendapatkan keredhaan seseorang yang mendidik ini supaya senang kita nak faham, nak terima ilmu yang dia ajar. macam kita mencari redha Ilahi, ada rasa tenang dalam jiwa kan walau ditimpa musibah. tak susah nak ikut syarat pensyarah itu. ngeee. tapi tanaklah pergi belajar sebab rasa terpaksa, otak pun jadi liat nak kerja sebab asyik fikir takut dengan dia. tapi kalau takde pilihan gak, terimalah kan. yakin je lah dengan hikmahNya. mana tahu leh dapat A+ ke kan..hooo.

kita baca kitab suci alquran. tapi kebanyakan kita mungkin tak faham. jadi ada antara kita baca tafsir. baca, faham dan amal. kita solat, tapi tak semua kita ingat makna2 bacaan solat yang kita perform 5 kali sehari tu. kan? ade orang tinggi ilmu nya dari sudut itu, ada yang tinggi dari sudut ini. kesimpulannya yang aku nak taipkan kat sini, ilmu yang lebih, kita kongsikan. ilmu yang kurang, kita tambahkan. tapi bila kita jumpa yang jahil, boleh tak jangan pandang rendah?

1 ulasan:

zyra j berkata...

kecutnye klo dpt lecturer cmtu. wuwuu T.T