بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Rabu, 29 Disember 2010

Relationship.

*senyum*

Serius. Saya tak tahu macam mana nak mulakan dan saya tak tahu apa yang saya nak taipkan. Saya hanya ikut arahan otak dan hati :)

Pertama sekali, saya nak ucapkan terima kasih pada dia. Terima kasih sebab dalam ramairamai gadis kat luar sana dia pilih saya untuk disukai. Terima kasih sebab dalam kesombongan saya yang begitu dingin dalam mereply setiap sms yang dikirim, dia masih tak jemu untuk terus menghubungi saya. Terima kasih sebab pernah ajak saya kahwin sebanyak dua kali. Terima kasih. Terima kasih sebab tak memahami.

Saya sangka semuanya sudah selesai bila masa saya katakan pada dia yang hati saya telah dimiliki. Hubungan saya dengan dia tak mungkin akan menjadi lebih dari seorang kawan. Dan belajarlah lupakan saya. Nampaknya dia betul2 degil dan tak faham bahasa :)

Hal hal yang berkaitan dengan perasaan, hati itu semua bukanlah dalam kawalan kita. Maksud saya, kalau dah hati kita terberkenan kat seseorang, bukanlah senang2 kite je nak matikan perasaan tu. Sebab kita tak pilih untuk jatuh cinta, tapi hati kita yang pilih. Saya rasa macam tu la kot. So, perasaan dia dekat saya, mungkin datangnya sebab dari diri saya sendiri jugak. Siapa tahu? Dan mungkin apa yang saya perlu buat, tolong dia untuk pergi jauh dari saya. Saya betul2 letih. Letih.

Saya tak kisah kawan dengan siapa. Kalau rasa boleh in dengan saya, then go on. Saya faham kadang2 bila kita rapat dengan seseorang, kita boleh jatuh suka kat dia. Kalau suka sama suka, jadilah kita pasangan bercinta. Dan kalau suka sorang2, jadilah kita bertepuk sebelah tangan dan nangis lah sorang2. Dan saya, sama ada saya suka atau tidak, biarlah saya simpan dalam hati. Biarlah buat masa ni ayat2 sweet saya hanya untuk girlfriends sahaja. Jangan lah mimpi saya tibatiba sms bagitahu sy rindu walaupun masa tu saya memang tengah teringat. Saya tak mahu saya, dia atau awak (yang sedang membaca ini) dibuai perasaan yang tak sepatutnya itu. Saya betul betul nak rasa keindahan cinta itu selepas kahwin. Walaupun bunyi macam impossible je kan...

Bercakap tentang perkahwinan, semua orang tahu ia perkara besar yang bukan boleh nak dipandang remeh. Ia bukan sekadar melibatkan kos yang menelan belanja ribuan ringgit. Tapi lebih dari itu. Ya. Perkahwinan menyempurnakan separuh dari agama. Kita dinikahkan bukan semata mata sebab menyatukan dua hati yang bercinta, tapi disatukan kerana kita saling melengkapi untuk menyempurnakan agama Allah. Suami membimbing isteri dan isteri bersedia dipimpin suami. Bakal suami mempersiapkan diri untuk menjadi imam kepada keluarga yang bakal dibina, dan bakal isteri mempersiapkan diri untuk menjadi suri dalam rumahtangga. Dan untuk diri saya sendiri, mungkin perjalanannya masih jauh ke arah ini.

Sekiranya ditakdirkan saya telah bertemu dengan jodoh saya buat masa ini (yang saya sendiri tak tahu siapakah beliau), saya cuma mampu minta pada Dia Yang Maha Mengetahui, tetapkan lah hati saya pada dia. Kuatkan lah hati saya untuk menerima baik buruk dirinya. Bukakanlah pintu hati saya untuk mensyukuri nikmat kurniaanNya dan peliharalah hati saya dari hanyut dengan keindahan semua ini. Bagi saya, segala perasaan itu biarlah saya simpan sendiri. Jaga elok2 dari pengetahuan dia. (apsal bunyi macam dah ade seseorang ni...ngaaa)

Sebab untuk involve dalam hal2 serius seperti relationship ini biarlah masa tu masing2 dah bersedia untuk ke arah itu. Maksud saya, buat masa ini kita berkawanlah. Segala rasa dalam hati yang indah2 itu kita simpan lah. Supaya kalau kita terjerumus dalam zina hati sekalipun, biarlah kita sorang je yang tanggung dosa zina tu. Jangan kita ajak orang yang kita sayang sama2 join zina hati tu. Kalau mungkin kita ni dah bersedia untuk bernikah, kita risiklah dulu orang itu samaada bersedia atau tidak. Kalau dia tak bersedia, kawal lah nafsu. Mungkin jodoh tu ada tapi belum sampai masanya. Yakin lah dengan aturan Ilahi. Ia semestinya terbaik buat kita, dan buat dia yang kita sayang. Paling penting, jagalah hati kita baik2. Walaupun sebenarnya sangat sangat susah kan...

Dan buat masa sekarang ini, jangan lah ajak saya kahwin. Semata mata sebab tahu yang saya ni tanak couple2 maka itu tidaklah melambangkan desperatenye saya untuk berkahwin. Terima kasih jika meletakkan saya sebagai calon untuk menjadi permaisuri hati. Tetapi selesaikan lah dulu komitmen2 yang lain. Komitmen pada keluarga dan kerjaya terutamanya. Jangan lah rasa terdesak untuk menikahi saya kerana risau ada yang lain berjaya memiliki saya. Yakin lah dengan jodoh pertemuan di tangan Allah. Walaupun saya tahu perlu ada usahanya juga, tapi biarlah usaha berpada2. Janganlah dirindu rindukan saya sebab saya memang tak mampu membalasnya melainkan kepada yang berhak - suami saya.

Saya membayangkan percintaan yang mudah. Berkawan. Mengenali hati budi. Sampai tiba masanya bila dah bersedia (dari segi mental & fizikal, ekonomi etc), risiklah. Sama ada masing2 ada hati kepada diri masing2, bersediakah untuk bersatu sebagai suami isteri. Maka kita teruskan langkah ke alam pertunangan sekiranya mahu untuk melihat lebih keserasian antara kita. Dan seterusnya, bernikahlah. Segala cintan cintun sweetie2 things pegang tangan dating hugs & kisses dan segala macam lah yang the other sweet couple always did, we make it after we become marriage couple okay? :) Tapi kalau dah tak berjodoh tu, kita doakan lah kebahagiaan masing2. Walaupun sangat sakit nak melepaskan yang tersayang pergi. Tapi siapa tahu hebatnya perancangan Allah? Kita kecewa kehilangan dia, atau dia kecewa kehilangan kita, dan Allah gantikan seseorang yang dapat membuatkan kita tersenyum dikala hati berduka, yang sentiasa berusaha membahagiakan hati kita lebih dari orang lain cuba nak membahagiakan kita. Yang setia di samping kita saat susah dan senang, yang sentiasa berusaha untuk memahami hati kita yang kadang kadang kita sendiri pun tak faham. Siapa tahu?

Hormatilah pendirian saya supaya saya mampu menghormati bakal suami saya. Dan cukup lah for those words love thingy rindu sayang muah2 jom dating bagai yang menggelikan jiwa.

Yes. Maybe I'm not found that one yet so that's why I feel like geli2 etc right? I know that's what you're thinking.

Sahabat2 saya yang berhati mulia, tolong ingatkan saya selalu bahawa cinta yang dibenarkan dalam agama kita adalah cinta selepas nikah dan tolong tarik saya andai saya mula hanyut dengan nikmat cinta bisikan iblis.

Guide me on the right path.

Semoga hati hati kita semua terpelihara. InsyaAllah.


notakaki: dia yang diceritakan pada awal2 entri tuh rasanya tak tahu pun kewujudan blog ini. Haha. Oh btw, am I matured enough to talk about this relationship thingy? Ngaaaa~

4 ulasan:

anep berkata...

bagus2, nice entry izzah. teruskan prinsip anda.

Tulip Chantek berkata...

terima kasih, hanif. semoga kita terus istiqamah. insyaAllah.

nurulnh berkata...

brp hari mengarang bnda ni? hehe..anyways, i like! :)

Tulip Chantek berkata...

on the spot! :)