بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ahad, 8 Februari 2009

Pn Muslimah...

She's my add math teacher, GPK HEM skolah aku. Dan, Pn Mus antara cikgu yg aku rapat masa aku sekolah kat situ.

What should I say about her? She is full of care, understanding, strong, sporting, dan senang di bawak berbincang.

I am suddenly thinking of her...and feel sad about it.

Pernah satu masa, masa aku form 5, aku stress gila pasal masalah aku kat hostel sampai terbawak bawak kat kelas. Aku tak perasan pun yang aku selalu termenung, kurang bercakap n lebih banyak mengelamun. Sampai laa one day, Pn Mus panggil aku lepas perhimpunan. Suspen gak sebab tetibe kene panggil kan. Pn Mus nak jumpa aku personally, kat wakaf sekolah. Elok je aku sampai, Pn Mus terus tanya aku ada masalah ke? Sebab aku dah x concentrate dalam kelas, yadda yadda. Performance aku dalam add math pun dah down. Aku diam je. Berat hati gak nak share. Tapi pas Pn Mus pujuk2 aku, nasihat pelbagai suma, aku pun cite je lah. Dan masa tuh aku rasa terharu sangat, sebab dalam banyak banyak cikgu, Pn Mus je yang perasan perubahan aku. She's so care. Pn Mus banyak bagi kata kata semangat kat aku. Mungkin kerana beliau, aku berjaya lupakan masalah aku kejap bila aku kat kelas...

Bila dah habis sekolah, aku selalu jugak datang jumpa warden, junior sume. Dan x lupa, aku suke singgah office. Saje jumpa cikgu cikgu yang kenal aku. Dan Pn Mus tak pernah lupa aku ni student dia. Nama aku pun Pn Mus still ingat. Macam best laa kan. Ada sekali tuh Pn Mus ajak aku ikut dia bagi 'ceramah' kat budak budak SPM yang dah start buat hal. Aku pon masa tu banyak masa ikut je la. Rasa pelik jugak sebab siapa la aku ni kan nak berdiri depan budak budak tuh sumer. Tapi Pn Mus mangat je ajak aku. Konon add math aku terer sangat laa masa aku sekolah dulu. Huhu. Tapi aku lepak tak lama pun. Segan ah. Agak agak dalam 10 minit camtuh kot aku join Pn Mus then aku mintak izin nak balik. Sempat gak ah amik num phone Pn Mus time tuh.

Dan, itu kali terakhir kot aku tengok wajah Pn Mus ceria, tanpa secalit lakonan. Mungkin.

Itu cerita pada tahun 2007 dan tahun tahun sebelum itu.

Sepanjang tahun 2008, aku tak pernah datang sekolah. Aku contact cikgu sume pakai phone je. Memang xde jumpa la kat celah mana mana pun.

Sampai lah beberapa hari yang lepas, aku kembali menjejakkan kaki ke sekolah. Sekolah yang dah berubah hampir 90% dari paras rupanya. Haha. Aku pegi office. Nak jumpa pengetua or mana mana GPK yang boleh bagi cop pengesahan kat aku. Nasib aku agak baik sebab elok je aku masuk office terus aku dapat jumpa Pn Mus. Semangat gila aku tegur Pn Mus dan macam biasa, Pn Mus masih ingat aku, nama aku walaupun dulu aku x fofular pon.

I am so excited to meet her again.

Borak borak dengan Pn Mus, macam biasa tanye perkembangan semasa masing masing lah kan. Dan tiba tiba terkeluar ayat yang x sepatutnya aku cakap kot.

"Cikgu dah nampak lain laaa."

Pn Mus senyum.

"Cikgu nampak kurus ke?"

Diam. "Ye kot. Cikgu nampak lain lah. Kenape ye?" (soalan aku yang paling bangang. Menyesal tanye!)

"Kamu tahu kan, suami cikgu baru meninggal. Walaupun baru 4 bulan dia pergi, tapi bila cikgu drive balik rumah, berlinang air mata bila terkenang dia. Selera makan pun dah kurang. Sebab tu badan cikgu susut kot."

Diam.

"Kamu doakan laa cikgu kuat dan tabah ya dalam menghadapi dugaan ni"

Senyum tawar.

Macam nak nangis aku dengar bila Pn Mus cakap camtu. Aku rasa bersalah sangat sebab buat Pn Mus teringat kat arwah. Aku tau je pasal arwah suami Pn Mus meninggal masa bulan puasa tahun lepas tapi maybe sebab excited kot jumpa dia, aku jadi lupa. Maafkan saya cikgu :(

Dan aku sempat cakap,

"InsyaAllah. Pn Mus mesti kuat & tabah. Sorry cikgu"

Pn Mus senyum lagi. Dan terus masuk bilik.

Sedih. Maybe.

Buat Pn Mus,
saya tahu kehilangan itu sakit. Sebab saya pun pernah kehilangan. Kesakitan tu lebih terasa bila kita tengok sendiri pemergian insan tersayang ke rahmatullah kan. Saya tak boleh nak minta Pn Mus terus jalani kehidupan seperti biasa, belajar untuk ceria sebab kenangan tu sentiasa bertandang kan. Tambah tambah plak bila kita buat sesuatu yang mengingatkan kita pada yang telah pergi. Saya juga tak boleh biarkan Pn Mus terus bersedih atas pemergian yang sememangnya telah berlaku. Cuma apa yang boleh saya pinta, kita yang hidup ni teruskan berdoa untuk kesejahteraannya dan berusaha untuk menjadi kuat & tabah dalam menempuhi dugaan dugaan yang mendatang. Saya tahu cikgu kuat sebab tu cikgu masih mampu senyum walaupun jelas pahitnya, sebab cikgu seorang guru, umpama lilin yang membakar diri demi menerangi kehidupan anak anak didiknya.

Semoga cikgu kuat dan tabah :)

Al-Fatihah buat arwah suami Pn Muslimah...

Tiada ulasan: