بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Khamis, 15 Januari 2009

Ada satu manusia kat dunia ni yang aku langsung tak ingin nak faham.
Perasaan dia, masalah dia, atau apa apa sahaja pasal dia.
Aku dah pernah cuba nak kenali dia tapi aku tahu sekarang yang semua tu sia sia.

Bagi aku, pengorbanan menjaga seorang ibu yang sakit adalah hadiah paling bernilai dari seorang anak buat insan yang telah membawanya ke dunia ini. Kalau aku boleh putarkan masa, aku nak tolak tawaran masuk asrama masa aku form 1 dulu supaya aku dapat duduk rumah, jaga arwah mak. Kalau aku x dapat putarkan ke masa itu, aku nak pergi masa aku form 3. Aku nak keluar hostel, duduk kat rumah, jaga mak. Kalau masa yang itu pon aku x dapat pergi, sekurang kurangnya aku nak putarkan balik masa sehari sebelum mak aku pergi. Supaya aku dapat pegang tangan dia, bgtahu dia yang aku sayangkan dia. dan tak mahu dia tinggalkan aku. Sekurang kurangnya aku dapat jaga dia walaupun hanya sehari. Aku x faham kenapa ada anak yang rasa benda ni suatu beban, menyusahkan. ok, mungkin susah nak jaga orang yang sakit. Tambah tambah pesakit kronik macam mak aku, sakit kanser. Tapi seingat aku, mak mengeluh kesah pon masa mula mula dapat sakit tuh. Sakit selepas pembedahan. itu je. apa yang aku lihat dan ingat selepas itu, mak sangat kuat dan tabah dalam melawan penyakitnya. cuma bila mak dah nak pergi, makan minum pakai mak perlu dijaga. itu je. x lama pon. kurang sebulan aku rasa. jadi, nak jaga mak dalam masa yang sekejap pun satu beban? beban sebab x dapat hang out ngan kawan kawan dan buat aktiviti aktiviti lain? hah, anak jenis apa la kau ni agaknya.

aku tak suka tau orang cakap aku selalu bersuka ria dengan kawan kawan pergi hang out sana sini, makan sedap sedap, sayang kawan lebih dari family dan macam macam lah kata kata bodoh yang lain.

kau yang x mengerti apa yang aku rasa, kau diam.

Macam mana kau tak suka orang tuduh kau, macam tu jugak aku, dan siapa siapa pun. kalau kau rasa apa yang orang cakap tuh tak betul, buktikan lah. manusia tak dilahirkan bodoh, tapi manusia sendiri yang melahirkan diri mereka supaya bodoh dan menyusahkan orang lain. macam kau.

oh. no wonder la dah lama aku berhenti cakap dengan kau. sebab macam tu rupanya cara kau berfikir. instinct aku tak pernah salah.

Tiada ulasan: