بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Rabu, 16 Januari 2013

Rindu

Malam dan sunyi. Itu adalah lumrah. Kebiasaan. Sejak lama dulu. Dan persamaan matematiknya akan menghasilkan, rindu.

K. Rindu mak. Rindu dah mula datang menari nari dalam jiwa setelah bertabah sekian hari. 

Rindu. Rindu yang tak boleh dilepaskan. Rindu. Rindu yang tak mampu dikongsikan. Rindu. Rindu yang hanya mampu disimpan dalam hati.

Makin dewasa, makin terasa kehilangannya, ketiadaannya. Bila nampak makcik makcik yang gaya macam mak, senyum kelat dalam dalam. Dalam hati dok kata, untung anak makcik masih ada mak. Wajah pengasih, penyayang, macam arwah mak saya. :')

Hari tu jumpa so-called-bakal-mak-mertua-tapi-dah-kena-reject-dengan-calon-pilihan, yang wajahnya, so sooo motherly type :'). Yang ikut rasa hati macam nak jee peluk kejap sebab nak rasa balik perasaan peluk seorang mak yang kecik kecik je orangnya pastu wajah pun alahai pengasihnya tapi sebab sedar diri dah kena reject, mampu salam dan senyum je la. Lepas tu nak borak borak sangat pun tak dapat sebab tak duduk dekat dekat. Mampu tengok so-called-bakal-mak-mertua-tapi-dah-kena-reject-dengan-calon-pilihan dan so-called-bakal-abah-mertua-tapi-dah-kena-reject-dengan-calon-pilihan tu dari jauh je. *Senyum dalam hati.*

Dah lama suka tengok so-called-bakal-mak-mertua-tapi-dah-kena-reject-dengan-calon-pilihan tu since first time tengok gambarnya. Ada iras mak. Sobs sobs. Kalau tak dapat jadi menantu, makcik jadi mak angkat saya je lahhh, bolehhh? :')

I miss my mom. Tapi apa lagi yang mampu dikata, apalagi yang mampu kurangkan rindu, melainkan doa yang tidak bertepi?

No choice. Kena bertabah. Kena kuat. Kena sabar.

Allah dah sediakan tempat yang lebih baik untuk mak di sana, daripada di sini. Yakin.

Cuma bila rindu menyapa, ya, air mata pun menjadi murah sekali.

Salam rindu buatmu bonda yang tercinta.

Al-Fatihah.

Tiada ulasan: