بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ahad, 25 November 2012

Ujian dan Ujian Lagi

"O Allah...bless me with everlasting PATIENCE and everlasting FAITH in You."

Aamiin.

Hati diduga lagi. Iman diuji lagi. Allah..Allah..Allah..semua ini punya hikmah. Semua ini berlaku atas izinMu dan kerana itu aku yakin ujian ini tidak lah suatu yang sia sia untuk hambaMu yang sabar dan bertaqwa. Dengan izinMu, jadikan lah aku salah seorang dari golongan itu, Ya Rabb.

Ujian kali ini, aku mahu menelannya. Menelan bukan bererti telah berputus asa, atau patahnya sebuah harapan, tapi aku mahu menjadi hambaMu yang redha. Aku telah banyak sekali diuji, dan aku telah banyak kali jatuh rebah ke lantai bumi. Tetapi kali ni ya Allah, jangan Kau tarik hidayah yang telah Engkau kurniakan atas kekhilafan diri aku yang serba hina dan banyak kekurangan ini. 

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau kerana sesungguhnya Engkau Maha Pemberi (kurnia)"
Ali Imran,3:8

Terlena dan terjaga. Dan hati terkenang sebaris kata kata itu. Allah..Allah..Allah..dia seorang hambaMu yang baik. Dan Engkau mengizinkan aku mengenalinya sebagai seorang hambaMu yang baik dan beriman. Dan aku yakin dia sedang bermujahadah di jalanMu, sedang memperbaiki dirinya untuk menjadi hambaMu yang taat dan bertaqwa. Ya Allah, tetapkanlah iman di hatinya, dan masukkanlah dia dalam golongan hambaMu yang sabar dan kuat. Dan untukku ya Allah, terimalah aku sebagai hambaMu yang redha dan sabar dengan ketentuanMu. Sungguh, perancangan & aturan Mu adalah yang terbaik untuk aku dan dia. Ampunilah kekhilafan kami saat kami terleka pada nikmat duniawi. Ampunilah kami ya Allah :'(

Sabar, redha dan yakin. Itu kuncinya.
Jaga iman, jaga hati, jaga diri. 

Moga kasih & redha Allah milik kita. 

InsyaAllah.


Dann..[tak habis lagi..hoho]..inilah peluang yang Allah beri untuk aku kembali ke tikar sejadah, membasahkan lidah dengan zikrullah & mathurat, mendekatkan aku lagi dengan ayat ayat cintaNya, dan yang lebih utama, untuk merasa bahawa Dia sentiasa dekat. Lebih dekat dari siapa siapa pun. Allah..Allah..Allah..dalam ujianMu sentiasa ada nikmat cinta pada hambaMu. Terima kasih Ya Allah, kerana memilih aku untuk diuji :')

*******************************************************
aku seorang insan yang sedang bermujahadah...
agar ada Dia dihatiku...
aku belum sampai tahap menyintaiNya...
tetapi...
aku yakin aku telah memulai langkah...
untuk mencintaiNya..

terimalah aku Ya Allah.
Aaminn

 

Tiada ulasan: