بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Rabu, 8 Ogos 2012

Aurat

Dengan izin Allah SWT, menutup aurat itu dah jadi satu keperluan yang utama untuk saya setiap kali nak melangkah kaki ke luar walau hanya ke kedai depan rumah jalan kaki lima minit sampai.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. :')

Menutup aurat dengan sempurna. Bukan sekadar menyarung tudung di kepala.

:)

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."
An-Nur,24:31

Sudah jelas tertulis di dalam kalamullah ini, akan suruhan kepada perempuan-perempuan yang beriman untuk memelihara kehormatan mereka dan termasuklah sekali aurat yang seharusnya dipelihara. Bukankah aurat itu 'hadiah istimewa' untuk encik suami? Mengapa dibiarkan menjadi tatapan insan yang belum pasti akan bersatu membina rumah tangga bersama?

Dan pada jam 2.24 am ini, saya menyeru dan mengajak sahabat sahabat yang dikasihi kerana Ilahi, marilah kita berusaha memperbaiki akhlak dan peribadi kita melalui pakaian kita. InsyaAllah.

Dan melalui pengalaman saya sendiri, tidak ada satu pun perubahan yang saya lakukan secara drastik. Semuanya berperingkat. Dan bagi saya walau berapa pun umur saudari sekarang, tidak ada lewatnya untuk memperbaiki selagi nyawa masih dikandung badan.

Mari mulakan dengan handsock dan stokin.

Saya mula berjinak jinak dengan handsock dan stokin sejak di zaman belajar lagi. Tapi tak istiqamah. Kejap pakai kejap tak. Kali pertama saya beli handsock, 3 pasang RM10.00. Dan itu je la handsock yang saya ada sampai habis belajar. Sampai buruk lah senang cakap. Stokin pulak saya guna jenama Scarlet. Warna dia saya suka tapi jarang ya amat. Tapi saya tetap jugak pakai walaupun tak istiqamah. Masa tu pakai sebab nak 'rasa'. Nak rasa apa perasaan nya pakai pakaian seorang muslimah. 

Rasa tenang. Rasa selamat. At least, rasa dihormati oleh kaum lelaki. Mereka tak mudah nak sentuh tubuh kita sesuka hati. Subhanallah. :')

Tetapi yang lebih utama adalah niat. Dan tentulah niat saya ketika itu, saya teringin nak tutup aurat dengan sempurna. Walaupun perkataan sempurna tu saya belum faham lagi macam mana ketika itu. Dan juga penting, keinginan. Keinginan nak hidup ikut syariat Islam, walaupun mungkin environment yang kita lalui tak macam tu. Kena berani buat. Kena cari kekuatan. Mesti!

Dan saya mula istiqamah pakai handsock & stokin ni sejak saya praktikal. Tempat saya praktikal ketika itu ramai staff lelaki. Dan kalau saya tak pakai handsock sangat lah rasa tak selesa. Dan perasaan tak selesa ni pun, kita kena didik. Ajar diri rasa malu orang tengok tangan kita, lengan kita walaupun lengan kita sangat cantik. Didik diri kita kalau rasa tak mampu nak gapai Syurga, jangan buat orang lain pula masuk Neraka kerana kita. Menampakkan aurat, menambah dosa orang yang melihat. Dosa sendiri tak payah cakap lah kan. 

Next step, pakai baju longgar longgar sikit. Kasi labuh. Jangan kata nanti tak cantik, orang tak pandang, yang sebenarnya gadis solehah tu la orang lagi suka nak tengok. Sejuk je mata memandang. Tapi jangan pulak terpesong niat. Pakai sopan sopan sebab nak lebih menarik perhatian. Astaghfirullah. 

Yang sebenarnya, bila kita dah mula pakai handsock & stokin, automatically rasa segan nak pakai baju yang singkat dan ketat tu hadir. Tak sesuai nak dipadankan dengan handsock & stokin bukan? :)

Kemudian, tengok pulak tudung kita. Tudung bawal definitely lah jarang. Cuba tanam rasa malu, "aku pakai tudung, tutup rambut tapi leher nampak. Kadang kadang rambut yang terkeluar sikit tu pon boleh tengok. Sungguh tak selamat rambut aku ni dari neraka. Euwww sayang rambut!" Tak sayang ke rambut? Mahkota seorang wanita. Sayangnya kalau dibiarkan dibakar dalam api neraka. Tak dapat nak belai belai dah.

Kalau tak nampak keadaan tu kat diri sendiri, cuba tengok orang lain yang pakai tudung bawal atau ape jenis tudung yang jarang la senang cakap. Ape rasanya. Tak sama macam perempuan bertudung tapi memakai pakaian ketat seolah tak berbaju? 

Makanya, belilah inner neck. Pakai jangan sekali tinggal sebelum letak tudung bawal tu atas kepala. Tak panas pun pakai inner neck tu. Jangan risauu :)

Dan saya pun pemakai tudung bawal jugeeee. T___T tapi walaupun dah pakai inner neck, lama lama saya rasa tak sempurna lagi ni aurat ditutup. Tutup leher tapi dada nampak jugak. Hem. Hem. Kalau reti pakai shawl atau pashmina, pakai. Lilit lilit lah macam mana pun asalkan tutup dada dan labuh cukup kat belakang. Jangan pulak nanti nampak pakaian dalam punya garisan. Adoi. Sila maluuuuu. Pakai tudung sarung terus cam ariani pon okay, tapi tengok jenis jugak. Tudung tu biasanya tak jarang, tapi ketat sampai boleh nampak bentuk telinga. Maka berhati hati lah ye.

Jadi saya sekarang ni, dah jumpa tudung yang berkenan di hati. Cukup syarat seperti yang saya mahu. Senang pakai, tak jarang, cantik. Hewhew. Tudung akel :)

Dan stokin pun saya dah tak pakai dah yang Scarlet tapi saya beli stokin kaki Syria. Lebih tebal, lebih selesa. Dan tak licin pun. 

Sekarang ni kalau susah sangat nak cari, google je online. Banyak je online shop yang jual kelengkapan menutup aurat ni. Either hati tu nak ke tidak je. Tapi cubalah. Cuba. 

Jangan kata tak sampai seru, jangan kata belum tiba masa, sebab mati nya kita tatau bila. Cuba satu persatu. Dan selalu lah bermonolog dengan diri. Cuba berubah. Pedulikan environment kita macam mana. Sebab yang nak memperbaiki diri itu kita, bukan keadaan sekeliling kita. InsyaAllah, bila kita jadi baik orang sekeliling kita pun akan merasa kebaikan itu.

Rasulullah SWT bersabda, "Islam bermula sebagai (sesuatu yang) asing dan akan kembali menjadi (sesuatu yang) asing seperti awalnya. Maka berbahagialah orang-orang yang asing itu." (hadith sahih daripada Abu Hurairah, Ibn Mas‘ud, Anas bin Malik, Salman al-Farisi, Suhal bin Sa‘ad dan Ibn Abbas radiallahu ‘anhum, dikeluarkan oleh Muslim, al-Tirmizi, Ibn Majah, al-Thabarani dan lain-lain. Lihat Sahih Muslim – no: 145 (Kitab Iman, Bab Menjelaskan bahawa Islam bermula sebagai yang asing.......).

Maka berbahagialah orang orang yang asing itu.

Apakah andai menutup aurat dengan sempurna itu akan terasing dengan nikmat dunia? 

Ya. Sebab hati kita akan selalu merindui nikmat akhirat. Bukankah akhirat itu kekal abadi? :)

Kejarlah kebahagiaan dan kejayaan di dunia tetapi perlu diingat selalu yang kekalnya hanya di alam akhirat.  

Mari berusaha sahabat sahabatku. Orang menyerah diri sepenuh hatinya kepada Allah pasti tidak akan sesekali dirugikan usahanya dan pasti Allah itu pemeliharanya. Bukankah Allah itu sebaik baik pemelihara? Yakin lah dengan sepenuh hati, diriku ini hanya milik Allah SWT dan apabila aku mati setiap perbuatan ku akan menjadi saksi untukku. 

Ayuh, mulakan langkah pertamamu!